måndag 1 september 2008

projektansökningarna tar över

Nu är det så där jobbigt igen. Att skriva ansökningar tar hela arbetstiden. Idag har jag suttit i möten kring två planerade ansökningar till EU hela dagen och därför blir jag tvungen att läsa en massa hemma ikväll. Läsningen utgörs av en bok i informationshantering som jag behöver för mitt doktorandprojekt. Det där stackars projektet som jag knappt hinner jobba med för att "mitt andra jobbliv" själ så otroligt mycket. Att söka pengar tar all kreativ energi. Men vi håller på att bygga upp någonting bra. En ny gren av Process- och resursoptimeringsgruppen har formats, med mig, Monica och Mia Kumm i spetsen. Dessutom ingår kanske 8-9 personer till, bland annat Bo Janzon (fd chef på FOI Grindsjön) som vi har värvat som adjungerad professor inom energetiska material och Haukur Ingasson, professor inom brandteknik. Gruppen har vi valt att kalla Safety Science Lab. Därför måste vi få in pengar så att vi har en plattform att jobba i när jag har disputerat i januari. Vi tror på det här. Det måste bli bra. Eftermiddagsmötet handlade om klusterbildning för små- och medelstora miljöteknikföretag i regionen. Också intressant, också kul för mig men ack, så tidskrävande.

När jag kom hem på jobbet skulle jag som hastigast läsa av mätarna i samfällighetens pannrum då jag upptäckte att det varit inläckage av dagvatten i golvbrunnarna. Så vi fick ägna ett par timmar av måndagskvällen åt att sanera hela utrymmet. Som tur var hade vår kraftstation klarat sig. Sen var det skönt att få läsa om Pettson och Findus en stund innan "Jannelund" kom och grusade Heddas och Maltes ögon. Hedda undrade om Jannelund hade Pippi och Bamse med sig när han kom genom fönstret. Jag sa att jag trodde att han hade det. Vad vet väl jag? Logiken behövs verkligen inte till barnuppfostran, där är det fantasin, flexibiliteten och glädjen som styr och råder.

Inga kommentarer: