onsdag 10 september 2008

den nya världen


Idag på eftermiddagen höll jag föredrag om samverkan mellan forskning och företag på Teknikbyn i Västerås. Det var det nya företagsklustret CLEAN som med några intressenter i spetsen ordnade ett seminarium speciellt för solenergiföretag i mellansverige. Som bonus fick jag lära mig massor om solenergi, solvärme, solkyla, och elteknik. Men det fanns också massor med matnyttigt som Exportrådet höll i och så fick jag mig ett par lektioner i affärsutveckling. Lite upprepning eftersom flera olika aktörer vill ha projektledarrollen när vi sparkar igång. "Stora" kordinatorrollen har vi på högskolan och det var liksom därför jag var där tillsammans med Erik D (vår forskningsledare), Christer och Fredrik.

Vilken lösryckt inledning på det jag bälnkade om igår, kanske ni tänker? Men så är det inte. Temat i alla diskussioner kring miljöteknikexport är; Hur når vi utvecklingsmarknader och vad efterfrågar de? Man talar sol, vind, vatten, biobränslen och avfallshantering. Vi har ju så många energikällor som inte är fossila, som inte är förknippade med beroende av stora infrastrukturer. Utvecklingen i "de nya industriländerna" är otrolig. De vill ha egen energiproduktion och avfallshantering, anpassat för varje hushåll, fabrik eller annan verksamhet.

Vi kommer att komma efter, för vi tänker för bekvämt. Vi vill inte förändra oss eftersom det kommer att kräva att vi ändrar vårt beteende till något som vi anser är sämre. Vi vill ha el i väggen utan att förstå hur den produceras, spola utan att bry oss om att skiten åker någonstans och äta allt i affären utan några betänkligheter. Det är dags för förändring om vi inte ska utkonkurreras av den nya världen. Där ser man utvecklingsmöljigheter och där anpassar man sig och man har längtat efter den här revolutionen som gör att teknik utvecklas som är anpassad för lokala behov, lågteknologi och driftsäkerhet.

NCC var ett av företagen som verkar ha fattat. Miljöchefen föredrog det nya behovet hos bostadsköpare och hyresrättsavnämare, hållbart boende. Kundernas efterfrågan - ett verkligt eller uppfattat behov? Frågar ni mig så är det ett i allra högsta grad verkligt behov, för miljön men också för den ekonomiska utvecklingen. Framtiden kräver det om vi inte ska utkonkurreras av de nya länderna.

Inga kommentarer: