lördag 13 september 2008

besök i klamydiakvarteren

Idag var Hedda och jag på stan. Vi köpte godis och slöglodde i affärer. Men reorna är ju slut och vi sparar pengar så det blev inget handlat för vår del. Sedan gick vi hem till mammas kompis Marie som bor i de av VLT-span utnämnda "klamydiakvartern". Andan i det VLT-spaninslag jag läste om just klamydiakvartern var att det är mycket häftigt att bo här. Det är liksom "inne-party-folket" som rör sig i kvarten bakom Stadsbiblioteket. Det skröts i artikeln om att minst två av reportrarna på just VLT-span bor just där. Min undran är förståss; betyder det att det liksom är häftigt med klamydia? Nåväl. Ibland är det skönt att slippa ha koll. Marie verkade pigg och kry =) i alla fall, liksom Emma och Charlotta som också var där. Tre gamla vänner sedan mycket unga år som jag träffar alltför sällan. Hedda lekte med Maries vovve och hans leksaker. Vi smulade lite kex i hennes soffa och synade alla rum noga.

Jag hade lovat Hedda att vi skulle åka buss hem eftersom hon aldrig har åkt buss. Men de härligt miljövänliga bussarna i Västerås går ju nästan aldrig så hon hann somna på busshållplatsen (19 minuter innan avgång). Jag väckte henne när biogasbuss nummer 15 rullade in och vi reste andäktigt genom östra Västerås. Jag hade förberett mig med kontanter, sms och kontokort eftersom det har debatterats hur bussresor ska betalas för allas säkerhet. Än så länge betalar man i alla fall utan problem med kontanter på bussen.

Det var en tonåring på bussen. Han hade ena tröjarmen uppdragen så att hans "kortfingervante" och nitarmband skulle synas. Hedda undrade varför "konken" hade svart hand och jag gissade  att det var för att han var så tuff. Då lade den fullt PO.P-klädda tvååringen huvudet på sned och frågade honom "Är du lite tuff, konken"? "Konken" tittade ut genom bussfönstret med hård min. Inte ska en sketen tvååring få förstöra en så välarbetad immage? Det är svårt att vara tuff i ett samhälle med så många som kan genomskåda en. Jag kanske skulle tipsat om klamydia-trenden?

I morgon åker vi till Kolmården hela dagen.

Inga kommentarer: