tisdag 25 november 2008

om stress

Okej, nu är det tjockt! Två EU-projekt i beredning, två kurser som ska starta i januari med 20 studenter vardera och en disputation, också det i januari. Först gick jag i tre dagar och kände mig stressad men sen, efter att ha lyckats beta av ett par saker, boka av två möten, delegera bort lite skrivjobb så insåg jag att det här är ju en lärprocess i sig! Precis på samma sätt som man får en mer välstrukturerad ekonomi om man har det lite tight ett tag, kommer jag att arbeta mer effektivt framöver. För jag vet ju vad jag inte behöver göra och vad faktiskt andra kan klara.

Nu är det ju så att jag vill göra allt så det är bara att välja att se positivt på det. Jag lär mig massor om offentlig upphandling, budgetplanering, projektledning och dessutom får jag nya internationella kontakter varje vecka. Kurserna innebär nya samarbeten som jag inte provat förut, GIS med en Thomas och Introduktion för doktorander med en annan Thomas. Hållbara relationer som är värda att lägga tid på.

Idag ska jag pilla i det sista med avhandlingen och sedan skicka den till tryckeriet. Avslut! Det är det som är hemligheten. Det är därifrån ny energi kommer.

1 kommentar:

Frida sa...

Du är ju verkligen en superkvinna Emma! De flesta får spel BARA av att skriva avhandling, och du lyckas klämma in allt det där andra också. Men det låter som du har saker under kontroll. Lycka till med allt!